طراحی فضاهای نمایشی نوین
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
- نویسنده سهیل هادیان دهکردی
- استاد راهنما سعید تیزقلم زنوزی وحید شالی امینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
نمایش در طول تاریخ دچار تحولات گوناگونی شده است. گاه وسیله ای برای تامین غذا بوده و گاه برای رضایت خدایان بازی می شده است. با توجه به مطالعات انجام شده در این تحقیق در زمینه تاریخ تئاتر و تاریخ فضاهای نمایشی هر دوره، می توان همگونی میان این دو را مشاهده کرد. بنابراین در عصری که تئاتر دچار بیشترین تحولات از نخستین روزهای پیدایش خود شده است، فضای مخصوص این تئاتر نیز باید نسبت به گذشته تغییراتی داشته باشد. گرچه در دنیا تلاش هایی در جهت خلق فضاهای نوین برای تئاتر امروزی شده است اما گرایش کلی به معماری مد گرا و فاقد مقیاس انسانی، همچنان فضاهایی عظیم برای تئاتر کلاسیک می سازند که دوران خود را گذرانده است. تئاتر عصر حاضر که بیشترین تاثیر را از برتولت برشت دریافت کرده است، باید تماشاگر را آگاه کند و وظیفه معماری فضای تئاتری نیز همین است. برای طراحی این پروژه با بررسی نظریات برشت در تئاتر، آن ها را در معماری بسط و گسترش داده ام و به احکام طراحی رسیده ام که خلاصه آن ها را می توان برگرفته از اصول بیگانه سازی نامید. بیگانه سازی به معنای زدودن مفاهیم آشنا و نشان دادن بعد جدیدی از هر مسئله برای باز کردن ذهن بیننده به منظور نقاد شدن اوست. معماری سیال، معماری در مقیاس انسانی، فضاهای انعطاف پذیر و چند کاربرده جزو ارکان طراحی چنین بنایی است. هدف طراحی پاسخ دادن به نیازهای نمایشی منطقه ای از تهران، افزایش کیفیت زندگی شهری، طراحی مرکزی نوین برای تئاتر و ارتقای سطح ارتباطات محله ای و شهری می باشد.
منابع مشابه
روشهای نوین ناحیه بندی در فضاهای جغرافیایی
روشهای نوین ناحیهبندی فضاهای جغرافیایی با هدف شفافسازی زوایای پنهان در برنامهریزی توسعه ناحیهای صورت گرفت. تحلیل فضایی با لحاظ دیدگاه غالب مطالعات ناحیهای در همگونی، فشردگی و برابری درونی و تمایز برون ناحیهای امکانپذیر میشود. به طور معمول ناحیه بندی به واسطه شاخصهای متعدد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی صورت گرفته است. اما در این مقاله عوامل ارزشی و هنجاری برای تعیین درجه توسعه یافت...
متن کاملسرزندگی فضاهای پشتیبان در مراکز نوین تجاری
فضاهای پشتیبان در مجتمعهای تجاری (شهربازی، فودکورت و نظایر آن) ابتدا برای رونقبخشی به تجارت در این مراکز ایجاد شده بودند، اما رفتهرفته تبدیل به مقاصد مستقیم برای فعالیتهای انسانی شدهاند. به این معنی که مراجعین بدون آنکه هدف خرید داشته باشند، به منظور گذاران اوقات فراغت، تعاملات اجتماعی و... به مراکز خرید مراجعه میکنند و در حقیقت نوعی فضای عمومی نوین در مراکز تجاری شکل میگیرد. به نظر می...
متن کاملتحلیل نقش کیفیت محیطی فضاهای آموزشی در بهرهوری دانشجویان هنرهای نمایشی؛ مطالعه موردی رشته تئاتر
هنر بطورکلی به فرآیندهای انسان ساخت تلقی میگردد که بر عواطف، احساسات و هوش انسانی اثر مستقیم گذاشته و منجر به خلق یک معنا یا مفهوم میشوند. هنرهای نمایشی در واقع عمیقترین اهداف ذهنی هنرمند را ارائه کرده، با گذشت زمان اشکال تازهای به خود میگیرد. همراه با این تحولات، مکان آنها نیز، نیازمند فضاهایی درخور ذات پویای آنها میباشد. در این میان هنر تئاتر، مدتهاست انگیزهها و منابع حیاتی خود را از ...
متن کاملطراحی فرایند جمعسپاری ایدهپردازی خلاقانه برای تولیدات نمایشی صداوسیما
هدف: پژوهش حاضر سعی دارد به طراحی فرآیند جمعسپاری ایدهپردازی و جذب ایدههای مردمی و سوژههای نو از مخاطبان به برنامهسازان و تولیدکنندگان صداوسیما یعنی اتصال مخاطبان ایدهپرداز به مجاری نیازمند ایدههای خلاقانه در تولید بپردازد. روش: برای انجام پژوهش از روش تئوریسازی داده بنیاد به عنوان یکی از رویکردهای محوری در پژوهش کیفی بهره گرفته شده است. به این منظور با کارشناسان و صاحبنظران حوز...
متن کاملتوسعه فضاهای زیرسطحی شهری، راهبردی نوین در توسعه شهری
فضاهای زیرزمینی یا زیرسطحی فضاهایی هستند که تمام یا درصدی از کالبد آنها در زیرزمین ساخته شده باشد این گونه فضاها در طول تاریخ با فرمها و اهداف گوناگون از جمله امنیتی، ناسازگاری آب و هوا، حفظ و نگهداری محصولات، عمر بیشتر ساختمانهای زیرزمینی، کمبود فضا، کاهش آلودگی و ... مورد استفاده قرار گرفته اند. بررسی سوابق استفاده از فضاهای زیرزمینی در دوران گذشته و معاصر نشان می دهد که این فضاها در گذشته دا...
متن کاملسنجش الگوی حضور مشترک در فضاهای نوین جمعی
در طول تاریخ، فضای شهری به عنوان مکان ملاقات در سطوح مختلف برای شهروندان عمل کرده است. در این مکانها مردم با یکدیگر ملاقات میکردند، از اخبار مطلع میشدند و برای ازدواج برنامهریزی میکردند. همچنین علاوهبر خرید و فروش کالا، هنرمندان خیابانی مردم را سرگرم میکردند. برگزاری مراسم مختلف و رویدادهای بزرگ و کوچک، خواندن اعلامیهها به صورت عمومی، و پیگیری مجازاتها از دیگر رخدادهایی بود که در فضاها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده معماری و هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023